vrijdag 10 juli 2009

Zout en zoet op Kasteel Groeneveld


Twee weken geleden was de derde 'Smaak van Nederland' in Kasteel Groeneveld, een serie proeverijen om te kijken of we echte smaken van ambachtelijke producenten kunnen onderscheiden van de smaken die de voedingsmiddelenindustrie ons voorzet. Dit keer ging het over zoet en zout en waren kinderen de belangrijkste proefkonijnen. Het zoute gedeelte bestond uit het proeven van drie soorten tomatensoep, drie soorten cocktailsaus en twee soorten mayonaise. Het zoete gedeelte uit aardbeienjam, hazelnootpasta en ijs. En, zoals eigenlijk al te verwachten viel, kozen de kinderen massaal voor de bekende smaak van Cup-a-soup, MacDonalds mayonaise, Nutella en vanilleroomijs van Abert Heijn. De zelfgemaakte tomatensoep, mayonaise en hazelnootpasta konden hen niet bekoren. De volwassenen waren wat genuanceerder, hoewel ook daar de meningen sterk verschilden. De vraag was vervolgens of de kinderen nu voor de bekende smaken kozen of voorkeur hadden voor de producten met veel zout en suiker. Voor een uitgebreid videoverslag klik hier.
Een paar dagen laten las ik een artikel in de krant over de perfecte combinatie van zoet en vet die onze hersenen aanzetten tot veel eten. Tiramisu benaderde de perfecte onweerstaanbare combinatie. De voedingsmiddelenindustrie weet dit natuurlijk en past haar producten hierop aan. Vandaar dat waarschijnlijk steeds meer producten op elkaar gaan lijken qua smaak. Geef mij daarom maar de pure producten waar ik zelf iets van kan maken...