donderdag 3 april 2014

Een duik in de wereld van 'Augmented Media'

(Blog is eerder verschenen op 3-4-2014 op de site van InnovatieNetwerk)
 
Af en toe moet je eens een wereld induiken die de jouwe niet is. Vorige week was ik bij een Augmented Media Conference. Blijkbaar bekt 'Vergrote Media Conferentie' niet zo lekker. Een wondere (Engelstalige) wereld ging open van storytelling, 3D-printing en convergence. En ik heb veel gehoord over verschillende manieren om het publiek dat je wilt bereiken, langer vast te houden. Want daar gaat het uiteindelijk om: hoe bereik ik mijn klant en hoe breng ik mijn boodschap over. En beter nog: hoe zorg ik ervoor dat die klant mijn boodschap ook weer verder verspreidt.

Wat heb ik op de conferentie geleerd? Een paar voorbeelden.

In de filmwereld zijn ze ook op zoek naar nieuwe businessmodellen. Net als in de landbouw is er veel overproductie. De filmwereld kent veel concurrentie om de aandacht van de kijker. Een manier om kijkers te trekken is om ze veel eerder aan je te binden en om ze te activeren. Peter Jackson deed dat met zijn beroemde 'Lord of the Rings'-cyclus. Fans van de boeken van Tolkien wilden eerst niets weten van een film, maar doordat ze in een vroeg stadium werden betrokken en mochten meedenken, bleken ze de grootste ambassadeurs te worden. Door een community te vormen, ervoor te zorgen dat je op elk scherm zichtbaar bent (niet alleen op filmdoek), data te verzamelen van je kijkers en het prijsniveau af te stemmen op de vraag (dynamic pricing) is winst te boeken. Piraterij werd trouwens als positief gezien: het betekent dat mensen er veel voor over hebben om jouw film te zien en het creëert een publiek dat ook geïnteresseerd is in jouw volgende film.

De markt voor 3D-printing groeit enorm, vooral de consumentenmarkt. De mogelijkheid om modellen in 3D te printen boort geweldig veel creativiteit aan en komt via platforms als Turbosquid en Shapeways binnen het bereik van consumenten. Je kunt je eigen Playmobil poppetje ontwerpen, of je eigen sieraden ontwerpen of je eigen virtuele fantasiewereld uit de 3D-printer laten rollen. Ook bij de HEMA kun je al 3D-prints maken. De verwachting is dat sommige consumenten hun eigen 3D-printer zullen aanschaffen, maar waarschijnlijker is het dat er professionele 3D-printers ergens centraal staan en je online je eigen creatie kunt laten printen. Net zoals je nu doet bij het maken van een fotoboek op basis van je digitale foto's. Voor voeding zijn overigens ook al 3D-printers: voor chocolade en voor snoepjes.

En dan zijn er nog vele mogelijkheden om je smartphone te gaan gebruiken om informatie te gaan toevoegen aan bestaande objecten. Google-glass is natuurlijk al een bekend voorbeeld, maar wat te denken van een app op je smartphone die direct met de juiste informatie komt als je de camera richt op een apparaat waarvan je niet weet hoe het werkt. In de autoindustrie gebeurt dit al. Of een app waarmee je een medicijndoosje kunt scannen en die vervolgens een filmpje laat zien over de juiste wijze van innemen. Ook IKEA geeft klanten de mogelijkheid om meubels uit de IKEA-gids virtueel in het eigen interieur te plaatsen. Letterlijk 'try before you buy'. Voorkomt ook een hoop onenigheid in de winkel, overigens. Nog een voorbeeld is de opening van een flagship store van H&M in Amsterdam. Het hele gebouw werd gebruikt als filmdoek met special effects, waardoor mensen geboeider dan ooit naar een reclamefilmpje bleven kijken. Ik heb zelf al aan een paar collega's een visitekaartje laten zien, dat - als je het scant met een app - verandert in een 3D-plaatje dat je van alle kanten kunt bekijken en dat ook bewegende objecten bevat. Op die manier kunnen we ook concepten van InnovatieNetwerk visueel maken. Zo lang niet iedereen het doet, kun je er zeker van zijn dat dit soort plaatjes veel breder worden verspreid dan 2D-plaatjes. Bovendien heeft een 3D-model veel meer informatie.

Wat zijn de mogelijkheden voor voeding en de land- en tuinbouw? Je kunt uiteraard veel meer visuele informatie toevoegen aan de informatie die nu al op het etiket staat. Of een filmpje laten zien over de manier van produceren als je een product in je karretje stopt. Ook leuk voor aan tafel. Maar het wordt natuurlijk pas echt interessant als je een 'virtual reality' bril opzet en je met Jonnie Boer in de keuken van De Librije staat en samen met de chef een prachtige en gezonde maaltijd kunt leren koken. En dat de ingrediënten met een simpele druk op de knop vervolgens bij jou thuis worden afgeleverd. Of dat je met je 'virtual reality' bril op bezoek kunt bij de boer of tuinder die de producten heeft gemaakt die jij net gekocht hebt, zodat je de passie van de ondernemer uit zijn eigen mond hoort en je de volgende keer per se van deze producent je groenten of vlees wilt kopen. Augmented Media bieden zeker een kans om klanten sterker te binden en om een unieke ervaring over te brengen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten